
Samenstelling
De SIOD bestaat uit:
- een staf
- het strategisch comité
- twee structurele overlegcomité's
1. De SIOD-staf
De SIOD wordt geleid door een manager die beschikt over een staf van medewerkers. Dit team staat in voor:
- voorbereiding van een strategisch meerjarenplan en jaarlijkse actieplannen
- voorbereiding van de ontwikkeling van strategieën om sociale fraude aan te pakken (b.v. datamining, gemengde teams, vliegende ploeg,…)
- de dagelijkse werking (b.v. opvolging van projecten, plannen voor eerlijke concurrentie,…)
- de voorbereiding van de vergaderingen van het strategisch comité en de 2 structurele overlegcomités
- overleg tussen de inspectiediensten organiseren en aansturen
- de organisatie van het onderzoek naar nieuwe fraude fenomenen waarbij de expertise van zowel de eigen inspectiediensten als universiteiten en andere onderzoekscentra kunnen betrokken worden
- voorbereiding van de ontwikkeling van de visie op sociale fraudebestrijding
- beleidsvoorbereiding en -ondersteuning (b.v. wetsontwerpen, parlementaire vragen,…), in het kader van het strategisch plan en de jaarlijkse actieplannen
- de inspectiediensten ondersteunen
- geen operationele controletaken
- initiatieven nemen om lacunes op het vlak van opleiding en vorming van inspecteurs te verhelpen
- analyse van de strijd tegen grensoverschrijdende sociale fraude en opvolging van internationale ontwikkelingen
- het organiseren van een structureel overleg met de diverse stakeholders waaronder de regio’s die actief meewerken aan de strijd tegen de sociale fraude
2. Het strategisch comité
Taken:
- Opmaken van het strategisch plan sociale fraudebestrijding voor de komende vier jaar rekening houdend met de bestuursovereenkomsten van de OISZ en de FOD’s.
- Valideren van het strategisch meerjarenplan4 (voor 4 jaar)
- Valideren van het jaarlijks actieplan 5
- Valideren van de voorgestelde strategieën
- Valideren van de KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) per inspectiedienst m.b.t. de uitvoering van het jaarlijks actieplan (b.v. aantal acties in een bepaalde sector, b.v. x% positieve controles, enz.)
3. De twee structurele overlegcomités (werknemers en zelfstandigen)
Taken:
- Coördinatie van de uitvoering van het jaarlijks actieplan
- Voorstellen van kritische succesfactoren en kritieke prestatie-indicatoren + rapportering en opvolging ervan
- Voorstellen tot standaardisering van de werkprocessen
- Monitoring en rapportering van de acties
- Voorstellen tot wetsvereenvoudiging aan de regering, met het oog op minder inbreuken
- …